BASCO 2

Jak usprawnić procesy logistyczne w firmie? Wdrożenie WMS ibscTiger w hurtowni BASCO 2

BASCO 2 to firma specjalizująca się w technice grzewczej i instalacyjnej. W swoje produkty zaopatruje profesjonalistów zarówno z rynku hurtowego, jak i detalicznego. Obsługuje duże inwestycje, firmy wykonawcze instalatorów oraz sklepy.

Działalność BASCO 2 nie ogranicza się wyłącznie do sprzedaży. Firma ta oferuje profesjonalną pomoc swoich doradców i pomocników. Dysponując rozbudowaną flotą transportową umożliwia szybkie dostarczanie towarów do klientów.

BASCO 2 w liczbach:
  • 5 tysięcy metrów kwadratowych samej powierzchni magazynowo-biurowej.
  • 12 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni utwardzonej zewnętrznej
  • 70 tysięcy indeksów
  • ponad 20 samochodów dostawczych
Firma BASCO 2 oczekiwała:
  • optymalizacji i automatyzacji procesów logistycznych i magazynowych,
  • powiększenie zakresu oferowanych przez hurtownię towarów oraz rozbudowę magazynów,
  • bieżącej informacji o składowaniu towarów,
  • zwiększenie wydajności pracy,
  • redukcji błędów,
  • integracji z systemem ERP (interfejs).
warehouse

Głównym wyzwaniem w tym projekcie była specyfika branży grzewczo-instalacyjnej. Obszar ten cechuje sezonowość oraz różnorodność asortymentu. W szczycie sezonu oznacza to obsługę wielu zamówień o różnych ilościach pozycji i zróżnicowanych gabarytach asortymentu.

Wyzwaniem dla logistyki jest sprawna i szyba obsługa małych i dużych przedsiębiorców oraz instalatorów, ponieważ brak nawet jednego elementu może całkowicie zablokować planowaną instalację u klienta.

Aby usprawnić te procesy podjęto decyzję o wdrożeniu rozwiązania zaproponowanego przez IBCS Poland. Jest to autorski system klasy WMS ibscTiger. W ramach projektu dostarczono terminale Zebra MC92N0 z czytnikami kodów kreskowych 2D oraz niezbędnymi akcesoriami, a także drukarki przemysłowe Zebra ZT410.

ibcsTiger w  BASCO 2

Rozwiązania technologiczne zaproponowane przez IBCS Poland były wdrażane w BASCO 2 przez 12 miesięcy. Proces ten był podzielony na trzy główne etapy.

  • analiza, której celem było stworzenie projektu systemu.
  • realizacja według opracowanego projektu systemu. Ten etap został podzielony między innymi na zadania: instalacja wersji podstawowej, implementacja modyfikacji, rozszerzenie o dodatkowe funkcjonalności, realizacja interfejsu, konfiguracje, szkolenia, asysta podczas uruchomienia produkcyjnego.
  • utrzymanie prawidłowej pracy systemu i przejście w tryb opieki serwisowej.

Pełna współpraca – zarówno ze strony IBCS Poland, jak i zespołu wdrożeniowego z BASCO 2 – pozwoliła na stworzenie rozwiązania, w pełni dostosowanego do potrzeb hurtowni.

Jedno rozwiązanie, wiele możliwości

System WMS ibcsTiger jest połączony z zewnętrznym systemem ERP. Za pomocą interfejsu wymienia komunikaty w czasie rzeczywistym. Zarządza pracą magazynu z wykorzystaniem terminali mobilnych i drukarek etykiet. Z poziomu użytkownika biurowego zarządzanie jest dostępne poprzez panel www.

  • Przyjęcia towaru realizowane są w trybie planowanym na podstawie zamówień z systemu ERP skierowanych do dostawcy i nieplanowanym do obsługi pozostałych dostaw.
  • Transfery wewnętrzne – system sugeruje miejsce składowania towaru, natomiast magazynier ma możliwość odstawiania w inne miejsce na magazynie. Przesunięcia wewnętrzne umożliwiają zmianę lokalizacji towarów i nośników w magazynie bez zmiany jego stanu ogólnego. Transfery mogą być realizowane w trybie planowanym (z poziomu systemu) lub nieplanowanym (z poziomu pracownika).
  • Wydania: Dla pojedynczego zlecenia kompletacji może zostać utworzonych więcej niż jedna zbiórka w zależności od ustalonych kryteriów związanych ze strefą i/lub lokalizacją wymaganego towaru. Zlecenia zaplanowane są wykonywane przez magazyniera zgodnie z utworzoną ścieżką zbiórki, kompletacja wykonywana jest do pojemników kompletacyjnych różnego typu (palety, kartony, reklamówki, itp.) z których każdy oznakowany jest biletem kompletacyjnym zawierającym unikalny numer pojemnika przypisany do danego zlecenia kompletacyjnego. Po zakończeniu kompletacji, utworzone nośniki wysyłkowe są znakowane etykietami adresowymi. Po oznakowaniu etykietami adresowymi, nośniki wysyłkowe są odstawiane do lokalizacji odkładczej przypisanej do danej trasy.
  • Obsługa załadunków - wraz ze zleceniem transportowym tworzone są zlecenia załadunku dla poszczególnych zaleceń wydania. System kontroluje ilość, kolejność i poprawność załadunku.
  • Zarządzanie przestrzenią magazynową - składowanie realizowane jest z podziałem magazynu na strefy obsługujące grupy towarowe. System wyznacza dedykowane dla każdego asortymentu miejsca zbiórki o określonym stanie minimalnym, a także zarządza zleceniami transportowymi i załadunkami.
Współpraca nastawiona na kompleksowość działań

Wdrożenie opisywanych tu rozwiązań pozwoliło firmie BASCO 2 na sprawne zarządzanie magazynem w czasie rzeczywistym, optymalizację jego pracy, znaczną poprawę jakości i komfortu pracy  oraz na skrupulatną kontrolę wszystkich procesów – od momentu przyjęcia towaru, do jego załadunku na transport.

Naszym zaufaniem obdarzyliśmy IBCS Poland ze względu na bogate doświadczenie i specjalizację w realizacji skomplikowanych projektów usprawniających funkcjonowanie logistyki w przedsiębiorstwach. Wdrożenie zaproponowanych przez IBCS Poland rozwiązań, już teraz przyniosło firmie m.in. dużą oszczędność czasu w zakresie obsługi logistycznej całego przedsiębiorstwa. A prognozy są jeszcze bardziej optymistyczne, bo w planach jest już rozwój systemu WMS ibcsTiger i wdrożenie jego kolejnych funkcjonalności.

mówi Paweł Nawrot
z firmy BASCO 2