CASE STUDY Konshurt Sp. z o. o.

„Zgodnie z założeniami, poprawiła się ergonomia pracy, zmniejszyła się liczba błędów, a procesy magazynowe zostały zoptymalizowane. Technologia pick-by-voice przyczyniła się również do przyspieszenia zbiórki i etapu wydania towarów, a także do wzrostu wydajności i efektywności kompletacji.”

Łukasz Szecówka
Dyrektor Operacyjny – Konshurt Sp. z o. o.

KONSHURT to producent i dystrybutor, działający w branży spożywczej. Spółka funkcjonuje na rynku od 30 lat. Specjalizuje się w dostarczaniu klientom produktów o wydłużonym terminie przydatności, takich jak konserwy drobiowe, mięsne i rybne. Firma jest liderem na polskim rynku w swojej kategorii.

Nowoczesny magazyn centralny zlokalizowany jest w Częstochowie. Oprócz tego, firma ma dwa oddziały – w Koszalinie i w Jarosławiu. Do sprawnej obsługi klientów, Konshurt wykorzystuje własną specjalistyczną flotę transportową oraz współpracę z firmami spedycyjnymi.

Konshurt w liczbach:

➡ firma pozyskała do tej pory ponad 1500 odbiorców,
➡ każdego dnia sprzedaje około 500 tys. sztuk wszelkiego rodzaju produktów w puszkach,
na terenie całej Polski dystrybuuje marki ponad 20 firm,
➡ jest prawie 180 indeksów, których KONSHURT jest właścicielem lub ma wyłączność na dystrybucję w Polsce,
➡ od 20 lat istnieje na rynku z marką własną „MK”, a od 4 lat – z marką „MK ANIMALS”,
➡ rozbudowa magazynu centralnego w Częstochowie zwiększyła powierzchnię magazynową o kolejne 5 000 m kw. (łącznie jest to już około 9 000 m kw. z 13 rampami przeładunkowymi, a do tego jeszcze dwa stanowiska przeładunkowe z poziomu zerowego.

Cele i wyzwania:

✅ usprawnienie i automatyzacja procesów logistycznych w KONSHURT – ze szczególnym naciskiem na obsługę magazynową,
✅ poprawa organizacji przestrzeni magazynowej,
✅ integracja z systemem ERP,
✅ poprawa wydajności i efektywności oraz redukcja błędów w procesie kompletacji poprzez zastosowanie technologii pick-by-voice,
✅ zwiększenie komfortu pracy.

Ogromnym wyzwaniem jest różnorodność asortymentu. O tym, jak bogata jest oferta KONSHURT świadczy chociażby to, że dziennie sprzedawanych jest znaczna ilość sztuk różnego typu produktów, co oznacza konieczność obsługi wielu zamówień takiego rodzaju.

Kolejnym wyzwaniem jest proces wydania, a zwłaszcza etap budowania palety, ponieważ towary twarde i ciężkie muszą znaleźć się w dolnej warstwie palety, a towary lekkie, kruche i o nieregularnych kształtach na górze.

Aby podołać tym wyzwaniom, wdrożono rozwiązania zaproponowane przez zespół ekspertów IBCS Poland – autorski system WMS ibcsTiger oraz system głosowy ibcsVoice.

WMS ibcsTiger w KONSHURT

Wdrożenie rozwiązań technologicznych, zaproponowanych przez zespół IBCS Poland było podzielone na trzy główne etapy realizacji:

☑ analiza oczekiwań KONSHURT oraz projekt systemu wraz z rozszerzeniem go o rozwiązanie głosowe,

☑ wykonanie według opracowanego projektu systemu; ten zakres został podzielony m.in. na fazy:
              ?instalacja wersji podstawowej,
              ?implementacja (system głosowy, instalacja systemu Honeywell Voice, modyfikacje oprogramowania),
              ?realizacja interfejsu,
              ?wdrożenie i uruchomienie (szkolenie, asysta podczas uruchomienia produkcyjnego i stabilizacja oprogramowania),

☑ utrzymanie prawidłowej pracy systemu i przejście w tryb opieki serwisowej.

Automatyzacja procesów logistycznych

WMS ibcsTiger jest połączony za pomocą interfejsu z zewnętrznym systemem ERP, z którym współpracuje i wymienia komunikaty w trybie on-line (czyli w czasie rzeczywistym). Do zarządzania pracą magazynu wykorzystuje mobilne terminale oraz drukarki etykiet. Użytkownik biurowy może tu korzystać z panelu www.

 
➡ Przyjęcia towaru do magazynu – są planowane (na podstawie zamówień z systemu ERP) albo nieplanowane.
➡ Transfery wewnętrzne – system proponuje miejsce składowania towaru, ale magazynier ma możliwość odstawienia go w inne miejsce na magazynie. Przesunięcia wewnętrzne pozwalają na zmianę lokalizacji towarów i nośników w magazynie bez zmiany jego stanu ogólnego.
➡ Wydanie towaru – dla każdego pojedynczego zlecenia kompletacji może powstać więcej, niż jedna zbiórka (w zależności od ustalonych kryteriów podziału związanych ze strefą (lokalizacją towaru) i/lub wielkością zlecenia. Kompletacja jest realizowana z wykorzystaniem terminali głosowych Talkman (technologia pick-by-voice).
➡ Zarządzanie magazynem – składowanie jest realizowane z podziałem magazynu na strefy, obsługujące różne grupy towarowe. Dla każdego asortymentu system wyznacza dedykowane miejsca zbiórki i uzupełnia je według ustalonego stanu minimalnego.

Zastosowanie standardu GS1 dla procesów na magazynie

Podczas wdrożenia zaprojektowano sposób znakowania towarów zgodnie ze standardem GS1, co pozwoliło na śledzenie każdej palety towaru, wraz z jej partią. Etykiety GS1 zawierające kod SSCC są generowane podczas przyjęcia towaru i system korzysta z nich w każdym procesie realizowanym na magazynie tj. odstawienie, transfery, pobrania itp. W przypadku palet jednorodnych podczas przyjęcia drukowana jest etykieta GS1 zawierająca oprócz numeru SSCC również odpowiednie IZ (np.: 02, 37, 10, itp.) Dzięki czemu możemy śledzić przepływ towaru w magazynie wraz z jego atrybutami. Etykiety logistyczne są wykorzystywane dla wysyłek jednorodnych palet, zwłaszcza do kontrahentów (w tym sieci handlowych), które wymagają znakowania palety przy użyciu tego standardu, jak również mają określony szablon takiej etykiety. W przypadku dostaw do sieci Biedronka wykorzystywana jest etykieta zgodna z wymaganiami tej sieci i zawierająca oprócz numeru SSCC również IZ: 02, 37, 10, 17 (15)

Kompleksowość działań w nowoczesnym wydaniu

Zastosowanie opisywanych tu rozwiązań sprawiło, że firma KONSHURT zarządza swoją powierzchnią magazynową w czasie rzeczywistym, a praca samego magazynu została zoptymalizowana. Realizowana jest pełna kontrola wszystkich procesów – od  momentu przyjęcia towaru, aż po jego załadunek na środek transportu. Co za tym idzie: komfort pracy się poprawił – podobnie jak jakość działań i bezpieczeństwo samych pracowników.

Kiedy spojrzymy na obecną obsługę logistyczną całego naszego przedsiębiorstwa, to widać, że wdrożenie rozwiązań, zaproponowanych przez IBCS Poland przyniosło dużą oszczędność czasu. Zgodnie z założeniami, poprawiła się ergonomia pracy, zmniejszyła się liczba błędów, a procesy magazynowe zostały zoptymalizowane. Technologia pick-by-voice przyczyniła się również do przyspieszenia zbiórki i etapu wydania towarów, a także do wzrostu wydajności i efektywności kompletacji podkreśla Pan Łukasz Szecówka z firmy KONSHURT.